Saturday 9 July 2011

Tips: Kuruskan badan…jom!!!~~…(@_^)

Ni first entry untuk tips section  aku nak share dengan sume org…tips nak kuruskan badan..topik ni paling glamour nak2 ag untuk perempuan2 kat luar sana…kalau xjaga badan…nnti nak bergaya pun kena fikir byk kali…baju xder saizlaa..ble pakai nampak spare tyre laa…kalau spare tyre tu kancil jer xperlaa…kalau lori kontena…huhuhu~ kan dah rasa rendah diri… Bila sebut je pasal cara kuruskan badan atau berdiet, ramai orang mungkin akan beri pendapat/nasihat yang berbeza…xkisahlaa camner…yang penting biarlaa kte kuruskan badan sebab kesihatan…ble badan sihat, nak wat per pun seronok…ni der beberape tips yang aku amalkan ble berat badan aku start naik…bolehlaa korang cuba gak…hehehe~ (@_^)

1.             Jangan skip makan…tapi kurangkan portion makanan jer
Tiap kalai ajak makan kawan2 aku slalu cakap, ‘on diet laa…xmakan malam…’ podah..memang hangin aku dengar…nak tau x?? kalau kte skip meals time2 yang sepatutnyer kite makan tu, nnti ble dah lapar, kte akan makan lagi banyak dari kebiasaan…dah makan kenyang2 mata pun jadi cam garfield kekenyangan, tgk bantal ampak empuk jer…terus landing… berkumandanglaa lagu  krukhhhhh..krukhhhh~~~ seminit kemudian….pastu berat badan pun naik…hurmmm… Cara terbaek nak elak sume ni makan tepat pada waktunyer…pastu kurangkan sket kuantiti dier hari demi hari.. kalau rasa susah nak kurangkan kuantiti tu, perbanyakkan hidangan..cam wat 5-7 hidangan setiap hari berbanding tiga hidangan besar…dulu aku pernah try.. time mula-mula keje dulu… aku try dalam 2minggu… alhamdulillah..berjaya turun…walaupun 2kilo jer yang turun…badan aku sihat…tu yang penting =)

Ok…yang ni makan ramai2…bukan makan sorang…(@_^)

2.             Jangan crash diet
Crash diet tu bahasa mudahnyer diet secara mengejut…xmakan 2 3 hari…memanglaa berat badan turun, yelaa sebab xmakan…pastu? Ble lapar, makan byk dari biasa…ag teruk makan jajan yang banyak fat nye tu…huhuhu~ kan haru…sebenarnye ble kte crash diet, kandungan air dlm badan yang akan berkurangan bukan lemak..tu yang buatkan berat badan turun..time ni jugak badannyer metabolism akan jadi rendah…ruginye ble metabolism dah rendah, makan yang kte makan akan disimpan jadi lemak..so, jgnlaa xmakan…tapi makanlaa untuk kurus =)

3.             Elakkan makan makan ringgan
Name jer makanan ringgan…tapi ‘berat’ ngn kandungan kalorinyer makanan ringgan ni…kalau ley hapuskanlaa kalau der kat umah tu..hehehe~ elakkan makan…kalau rasa susah nak buat…yelaa biasenye kte ni malam-malam suka kunyah2, per kata gantikan makanan ringgan tu dengan buah-buahan.. kalau boleh gantikan dengan buah-buahan yang senang buatkan kte ke tandas…tu ag baik…=)

Hehehe~ aku makan gak skali skala…xsalah pun..janji kte tau per kte makan (@_^)

4.             Jangan buat strenuous exercise…xmampu???jalan pun dah cukup =)
Dulu aku der ousmate yang sama2 join aku g gym…nak kuruslaa katakana…malam pertama…dia punya exercise…fuuyooo..berpeluh2 mengalahkan mandi hujan…nak dikatakan dahsyatnyer malam pertama kat gym tu…malam kedua Nampak dia dah mengah2..wat pun ala kadar jer…malam ketiga…makin slow exercisenyer…byk sembang..hehehe~ malam keempat…langsung xpergi da gym…huhuhu~ kesimpulannyer, kte kena sederhana jer…wat slow2…ikut kemampuan badan kte..jgn paksa diri…xlarat, jalan2,turun naik tangga pun dah cukup.. tapi pastikan wat lebih dari sejam ..nak tau nape? Lepas 1 jam badan kte akan mula membakar sume lemak2 yang der dalam badan…tahap  adrenaline tengah peak masa ni…tu yang menyebabkan badan kte berupaya bakar lemak selepas tempoh 1jam tu…xnak jalan, per kata wat keja gile…cthnye menari depan tv time org lain xder ker…hehehe~

5.             Jadi aktif….bahasa mudahnya jadi rajin
Rajin2kanlaa diri tu…paling x pun, kemas blek tdo sendiri setiap hari.. klau selama ni nak tolong mak ayah kemas umah pun malas, per kata mulai hari ni start tolong diaorg..gantikan sume teknologi yang der..cam vakum tu ngn penyapu…sapu keliling umah..berpeluh2, badan sihat…umah pun kemas, cantik =)

Ok…tu jelaa setakat ni…kalau der sape yang nak tambah…share tips2 lain untuk kuruskan badan…silaa laa..sangat2 dialu-alukan =)… Tips yang aku beri ni berdasarkan pengalaman aku sendiri & kalau korang tak setuju jangan kutuk wokey, guna r ayat2 yang berhemah untuk membaikpulih tips2 aku ye..(@_^)




No comments:

Post a Comment